Welkom op het weblog van John, Chantal en de kids in Noorwegen

maandag 4 mei 2009

på tur (ofwel...op pad!)

Door de bever bewerkte boom

Op zoek naar de bever….
Vorige week was John met de buurjongen mee geweest…hij liet John laten zien waar de bevers zitten. Ze hebben toen drie grote bevers gezien!
Zondag gingen we samen met de kinderen op zoek naar de bevers. Na een minuut of 20 lopen over een bospad, springend over waterstroompjes en klauterend over omgeknaagde boomstammen, kwamen we bij water aan….overal waren de sporen van de bevers duidelijk zichtbaar! Overal omgeknaagde bomen en vele beverburchten. De kinderen vonden het erg spannend, maar moesten wel stil zijn! Anders zouden de bevers schrikken.

Maar helaas.....geen bever gezien! Volgens de noorse buurman moeten we wat later op de avond komen om meer kans te maken om ze te zien. Dus van de week gaan we nog een poging wagen.

In plaats van een bever kwamen we wel een slang tegen. En niet zo’n kleintje ook! Hij was minstens een meter en helemaal zwart. Later de foto aan de buurman laten zien, die ons vertelde dat dit een ongevaarlijke slang is. Er schijnen drie soorten slangen te zitten in de omgeving hier, waarvan er 1 gevaarlijk is. De kinderen weten inmiddels heel goed dat ze uit de buurt moeten blijven als ze er 1 tegen komen.

Sanne is de hele week al druk in de weer met kikkers vangen. Overal kom je ze tegen en overal waar een beetje water is, barst het van de kikkerdril. Vorige week kwam ze met een emmertje aan met glibberige kikkerdril. Dat staat inmiddels al meer dan een week in een bak en we zien de zwarte puntjes in de eitjes groter worden! Soms komt ze aanlopen met haar handen op elkaar en dan steekt er een poot onderuit….dan heeft ze weer een kikker gevangen die ze trots laat zien en die ze verderop bij het water weer vrijlaat.

Varen en baars
Het weekend zijn we het water op geweest met de snelle motorboot van de buurman. Die gaat zo’n 65 kilometer per uur. De kinderen vonden het geweldig! Met dezelfde boot zijn er ook weer 5 visnetten in het water gelaten. De vangst de volgende dag was weer goed! Naast de forel die we ook de eerste keer volop vingen, zat er nu veel stekelbaars tussen.

Lekker dan…die mannen mochten mee met de snelle motorboot en wie mag de vissen schoonmaken….inderdaad! Chantal!
Gelukkig kreeg ze daarna hulp, want vooral het schoonmaken van de baars kostte wel wat tijd. Een smerig werkje met veel bloed en ingewanden, maar we hebben nu wel de vriezer vol liggen met heerlijke baars en forel! Klaar voor de gril!

De overgebleven vissekoppen, ingewanden, kaviaar, vinnen en staarten, hebben we s avonds onder het genot van een wijntje, en kijkend naar de bootjes die nu op het meer voor ons huis voorbij komen, verbrand op de vuurplaats in onze tuin....