Welkom op het weblog van John, Chantal en de kids in Noorwegen

donderdag 2 april 2009

Chantal werken bij de gemeente!

Sinds januari heb ik als oproepkracht regelmatig bij de kinderopvang gewerkt. Best leuk, maar je weet als oproepkracht nooit van te voren wanneer ze je kunnen gebruiken. Daarnaast hadden ze mij, met de komst van een extra vaste kracht bij de kinderopvang, al een stuk minder nodig de afgelopen weken. Ik had me ondertussen ook al als oproepkracht bij een andere kinderopvang aangemeld. Daar waren ze enthousiast, maar vroegen ze zich af of ik daar geen “praktijkplaats” wilde. Dat is een soort van stage gedurende een paar maanden, waarin je ervaring op doet en waarin werkgever en werknemer elkaar leren kennen. Idee van een “praksisplass” is om uiteindelijk (bij wederzijdse tevredenheid) door te gaan naar een volwaardige baan…een win-win situatie dus.

Ik wilde best een “praksisplass” (wat dus nog geen volwaardige baan is) om Noors te leren, maar dan wel in iets waar ik in de toekomst wellicht mee verder kan en wil.
Dus ik bood mezelf aan bij de gemeente Vegårshei (waar John ook werkt) en maakte kenbaar dat ik graag een praksisplass wil vervullen daar… een praksisplass die enigszins aansluit op mijn achtergrond en ervaring de afgelopen jaren bij de gemeente Rotterdam. Uiteraard op een lager niveau dan in Nederland, gezien de Noorse taal die ik nog niet voldoende beheers.

Dus na wat heen en weer mailen vorige maand en het toesturen van cv’s, brieven en referenties, heb ik een gesprek gehad met de gemeentesecretaris (dat heet hier een chef) en de wethouder (gezien de kleine organisatie is dat er hier 1, een vrouw trouwens….evenals de burgemeester in deze gemeente). Het hele gesprek uiteraard allemaal in het Noors. Na het gesprek bleken ze enthousiast. Ze willen me graag hebben in een praksisplass en hopen erop dat we in de nabije toekomst veel voor elkaar kunnen betekenen. Vooral mijn ervaring die ik afgelopen jaren heb opgedaan bij de gemeente Rotterdam, sprak hun erg aan.

Wat ga ik dan doen?
Na de Pasen begin ik voor 15 uur per week met het werken in een praksisplass bij de gemeente. Daar zal ik ondersteuning bieden als projectmedewerker. Een concrete opdracht in het begin is: het in kaart brengen van de informatiebehoefte van potentiele nieuwe inwoners van de gemeente. Het gaat dan om de informatie die mensen die momenteel buiten de gemeente wonen of zelfs in het buitenland, willen vinden op de website van de gemeente. Een stukje marketen van de gemeente Vegårshei dus. De gemeente wil namelijk meer inwoners krijgen de komende jaren. Maar wil dat vooral doen door mensen te laten zien wat de gemeente te bieden heeft.
Naast deze concrete (zelfstandige) opdracht zal ik deelnemen en bijspringen in andere projecten.

Vandaag ben ik bij de gemeente geweest om de laatste zaken te regelen. Ik heb er erg veel zin in!