Welkom op het weblog van John, Chantal en de kids in Noorwegen

maandag 5 januari 2009

Kerst en oud en nieuw!

Klik hier voor alle foto's van kerst en oud en nieuw

Met de kerst hadden we bezoek uit Nederland! De ouders van John. Voor de eerste keer waren zij in ons huis. Het was een gezellige week en ze hadden het naar hun zin! Het waren leuke feestdagen. En zij waren de niet enige Nederlanders die het percentage hollanders in de gemeente Vegårshei deden stijgen…Dennis en Natasja hadden namelijk ook bezoek, de ouders van Natasja, haar zus en haar zwager. Ons gehucht Kil bestond tijdens de feestdagen dus heel even uit 7 Noren (onze buren en familie) en 14 Nederlanders. Helaas heeft het niet meer gesneeuwd tijdens de feestdagen, maar wel was er nog veel hard geworden sneeuw overal te zien en te vinden, zodat er een winterse sfeer hing. En het meer was bevroren.

Kerstavond…julaften
Kerstavond is een belangrijke kerstavond in Noorwegen: belangrijker dan de eerste kerstdag. ’s Avonds hebben we kadootjes uitgepakt. En dat waren er een heleboel!. Want naast de vele kadootjes voor de kinderen die wij hadden gekocht (in plaats van Sinterklaas, vieren we hier namelijk alleen kerst), hadden we kadootjes van de opa’s en oma’s uit Nederland en van de zus van John en de broer van Chantal. Vooral de kinderen waren erg verwend. De allesbrander maakte die avond overuren met het verbranden van al het verpakkingsmateriaal van de kadootjes. Het leukste kado voor de kinderen was, dat ze alletwee een dwerghamster kregen van opa en oma. Ze heten Snuffie en Tyloon.

Eerste kerstdag
Deze avond aten we Svinestek, ofwel vlees, wat erg op varkensrollade lijkt. 2,5 uur in de oven en we hadden een heerlijk stukje vlees! Overdag een kleine wandeling gemaakt en ’s avonds spelletjes gedaan bij Dennis en Natasja.

Tweede kerstdag
Dat was een aparte ervaring: We werden door de buurman en zijn zoon gevraagd om een wandeling te gaan maken in de bergen. Met de kinderen en zonder Johns ouders gingen, we met de hele groep (dus met Dennis en Natasja en aanhang erbij) wandelen. We hadden spek, worstjes en drinken meegenomen, want we zouden ergens een kampvuur gaan maken. We hadden geen idee hoe lang we zouden gaan wandelen, maar wel dat het een stevige wandeling zou gaan worden. We gingen de bossen in….klimmend de berg op. Het was een soort bospad (hoewel je niet echt van een pad kunt spreken), wat we volgden. De sneeuw werd steeds dikker en we zakten steeds verder weg met onze voeten in de sneeuw. Vooral voor de kinderen was dat erg zwaar, maar ze vonden het geweldig! En ze gingen maar door…. We klommen verder en verder. Eindelijk na anderhalf uur klimmen waren we aan de top en hadden een adembenemend uitzicht over de bergen. En heel in de verte zagen we ons huis.

We maakten een vuur en bakten worstjes en bacon op brood. Na een half uur zijn we weer terug gelopen. Onderweg veel dierensporen in de sneeuw gezien. Onder andere van elanden. Ook hebben we martervallen gezien en een beverburcht en beverdam. Het was een geweldige wandeling en de buurman genoot er ook van om een stel Hollanders zo te zien stuntelen! Een zware tocht, maar zeker de moeite waard en voor herhaling vatbaar.

Tegen de avond waren we druk bezig met het voorbereiden van het avondeten, want deze avond zouden we met zijn allen eten. Dus met 14 personen. We hadden tapas gemaakt met van alles en nog wat. We hadden er een feestelijk buffet van gemaakt bij Dennis en Natasja thuis. Daarna lekker zitten kletsen en weer spelletjes gedaan.

Na de kerst...
Toen was kerst weer voorbij……de volgende ochtend kwam Karsten, de eigenaar van onze woning (en onze buurman) aan lopen met een bijl…..hij ging het ijs testen voor ons huis op het meer. Op verschillende plekken sloeg hij met de bijl op het ijs en zette stokjes in het ijs om het “veilig verklaarde ijs” af te bakenen van het niet veilige ijs. We konden het ijs op! Geweldig was dat! Daar sta je dan…..helemaal alleen met je kinderen op een enorm groot meer, met een geweldig uitzicht om je heen, en geen mens te bekennen! (behalve dan af en toe een paar verdwaalde Nederlanders).

Karsten haalde de ijssleetjes uit zijn schuur en daar gingen we….de hele dag met de kinderen het ijs op. In de dagen erna hebben we schaatsen gekocht, geschaatst en zijn we ver het ijs op gegaan. We zijn ook met de ouders nog langs Joffe en Martine geweest en hebben daar met een vuurtje erbij ook geschaatst. Erg gezellig!

Ijsfeest
Voor 30 december hadden we een feestje bedacht! We hebben verlichting geregeld onderaan onze tuin, bij het meer en we hebben een vuurkorf op het ijs neergezet. Daarnaast hebben we 20 buitenkaarsen op het ijs neergezet en een aantal fakkels neer gezet. Het zag er prachtig uit! We hadden de buren uitgenodigd en Joffe en Martine. Uiteindelijk stonden we dus met ongeveer 20 personen op het ijs. We hadden voor gløgg (gluhwein) gezorgd en voor risengrøtt (is warme rijstepap met suiker en kaneel,wat hier een lekkernij is als het buiten koud is). Op het ijs hadden we rond het vuur een aantal stoelen en tafels neergezet. Het was een groot succes! En erg gezellig. De 4 liter gluhwein, de 2 liter chocolademelk en de grote pan pap waren er zo doorheen!

Oudejaarsavond
Op oudejaarsavond hebben we van 5 tot 8 uur met zijn allen bij de buren gezeten. De eigenaren van onze woning (ook onze buren dus), hebben ook een restaurant, waar je 1 gerecht kunt krijgen, namelijk Elandensoep! In dit restaurant waren we uitgenodigd en hebben we met ongeveer 25 personen samen gegeten en gedronken. Iedereen had wat zelf gemaakt of mee genomen. Wij hadden een grote pastasalade gemaakt en Natasja maakte een amandeltaart. Uiteraard werden er door de ouders van Natasja 125 oliebollen gemaakt, die er in 2 dagen allemaal doorheen zijn gegaan! Verder was er bij het buffet elandenvlees, salades, gebak, enz. aanwezig. Aan drank was er ook van alles: (zelf gemaakt) bier, wijn, cognac, aquavit enz enz….het was een gezellig feestje!

Daarna hebben we de kinderen naar bed gebracht om ze er vervolgens om 12 uur weer uit te halen. Samen zijn we toen naar buiten gegaan en hebben we samen met de buren een groot vuur gemaakt en vuurwerk afgestoken. Daarna zijn we nog een borrel gaan halen in het restaurant, samen met de buren en de kinderen. De buurman speelde piano en Sanne vond het prachtig toen ze ook mocht spelen. De buurman bood zelfs aan dat hij haar wel wilde leren spelen. Luke vond het een beetje eng en liet het spelen maar aan Sanne over.

Na de feestdagen…
En toen waren de feestdagen weer voorbij….de ouders weer naar Nederland en de kerstversieringen weer terug in de doos (hoewel de meeste Noren pas 13 januari hun spullen weer opruimen). En we zijn snel op en neer gereden naar Arendal om op de aanbiedingen af te gaan voor ski’s. We hebben ski’s en schaatsen gekocht voor de kinderen.
En toen werden we wakker….zondagochtend….en er was weer sneeuw gevallen! Dus dat was een ochtendje oefenen met de kinderen op de ski’s. Ongeveer 10 cm sneeuw was er gevallen!
De eerste zondag van het jaar komt hier altijd een optocht langs met paarden en wagens. De eigenaresse van ons huis had Natasja en mij gevraagd of we haar konden helpen, want het zou druk worden in haar restaurant Kilsloftet met het eten van elandensoep. Zondag hebben wij dus gewerkt! En dat betekent mijn eerste gewerkte en betaalde uurtjes in Noorwegen! Hopelijk word ik regelmatig gebeld door de kinderopvang, waar ik vanaf nu oproepkracht ben….

We zijn benieuwd wat 2009 ons zal brengen….voorlopig kijken we weer uit naar de komst van mijn ouders en broer, die eind februari komen.

En zo koud als het vandaag is…hebben we nog niet eerder gehad….het is nu min 20 graden hier en vandaag overdag was het min 15 ongeveer….dat wordt dus goed aankleden morgen!