Welkom op het weblog van John, Chantal en de kids in Noorwegen

maandag 7 juni 2010

Naar zee

Afgelopen week was het over het mooi weer! En gelukkig bleef het mooi weer tot in het weekend, met zondag als warmste dag tot nu toe. We liepen veel in korte broeken rond en de kinderen zijn alweer meerdere keren het meer in gesprongen. Zelfs Joop vindt het af en toe lekker om het water in te gaan! Hoewel het meestal maar tot aan zijn buik is, want anders wordt het te koud.

Donderdag zijn we met een paar collega’s van ons van de gemeente naar de kavels geweest die wij en Dennis en Natasja op het oog hebben om een huis te laten bouwen. De gemeente gaat beoordelen wat de kavels moeten gaan kosten en aan welke voorwaarden die moeten voldoen: ook wat betreft de weg naar de kavels toe, die we zelf aan zouden moeten laten leggen. Het komt erop neer dat het er positief uitziet, maar met als hangijzer ’de weg naar de kavels toe’.  Het zal erom hangen of het haalbaar is om van de bestaande weg naar de kavels een weg te maken die niet stijler is dan….een weg met 18% stijging. Nu worden er stijgingen van 20% gemeten, die teruggebracht moeten worden tot 18%. Zo niet, dan moet er een alternatieve weg gezocht worden, die wellicht duurder en minder interessant is. We gaan het afwachten dus….22 juni zal de gemeenteraad over de prijs van de kavels en de uitgangspunten beslissen. Wij zitten overigens dan nog nergens aan vast, maar hebben dan alleen groen licht en een prijs.

We hebben ook weer een gesprek gehad afgelopen week met een huizenbouwer. Hij rekent komende week een en ander door voor ons en maakt een gedetailleerde offerte.

Donderdagavond gingen Natasja en Chantal de stad in….kleding kopen in Arendal. Meestal wordt dat gedaan voor de kinderen, maar nu een keer voor onszelf! Eigenlijk hebben we niet heel veel gekocht en waren we het redelijk snel zat, maar het was erg gezellig om even zonder man en kids de stad in te gaan.

’s avonds kregen we bezoek van de buurman, die makrelen had gevangen aan de kust en ons er een paar gaf. Hij vertelde ons over een mooi plekje in Tvedestrand waar je goed op makrelen kunt vissen. De buurman hebben we overigens meerdere keren gezien deze week, omdat er een nieuwe waterpomp is geplaatst bij ons in de tuin, die het water uit de Vegår pompt, filtert en verder naar ons huis pompt. Verder krijgen we een nieuwe houtoven, maar die is er nog niet.

Vrijdag en zaterdag was er weer de jaarlijkse ’fiskekonkurranse’ op de Vegår (het meer voor ons huis). Dat houdt in dat veel bewoners uit de regio vrijdag hun boot met vishengels, drank en eten op het meer laten en er de volgende dag rond 12 uur weer af komen. Ze doen dan mee met de wedstrijd om ’wie de grootste forel vangt’. Sommigen slapen ’s nachts in een tentje, op de boot of gewoon thuis. De ’die-hards’ vissen de hele nacht door.
Het was wat drukker dan normaal op het meer en zo nu en dan kwamen er bootjes voorbij. Veel meer hebben we eigenlijk niet meegekregen van de wedstrijd. Wel hoorden we dat de grootste vis die gevangen is 1,2 kilogram woog: een aardige vis, maar niet uitzonderlijk voor de Vegår.

Zaterdag gingen wij naar Tvedestrand, om het makrelen-vis-plekje op te zoeken waar de buurman ons over vertelde. Dennis en Natasja en de kids gingen ook. We kwamen aan in een geweldig mooi gebied in Tvedestrand wat we eigenlijk nog niet kenden, Opeens zagen we Tvedestrand van een hele andere kant! Er was veel wind op het plekje waar we zaten, maar het was een leuk plekje om te vissen en krabben te zoeken. Dennis had 1 makreel gevangen die werd gebruikt als aas voor het vangen van krabben. Eigenlijk hadden we verwacht met een hele emmer makreel thuis te komen, maar helaas bleef het bij deze ene.

Het was lekker weer, dus reden we daarna nog even naar een strandje in Vegårshei waar de kids en Chantal lekker gezwommen hebben! John vond het nog te koud J

Zonder reden we weer richting Tvedestrand. Het was prachtig weer en we wilden de zee weer opzoeken. We besloten te rijden naar een plekje waar je de boottaxi kunt nemen naar het autovrije eilandje Lyngør. Het plekje waar deze vandaan vertrekt heet Gjeving, Daar aangekomen bleek dat de boot op zondag alleen ’s avonds vaart. We besloten dus in Gjeving te blijven en vroegen rond waar er een leuk plekje was om te zwemmen. Dat bleek op een paar minuten loopafstand te zitten.

Gjeving bleek weer 1 van de vele verrassingen en ontdekkingen te zijn, die we nog steeds in de omgeving doen: een heel mooi en leuk plekje met een haventje, huisjes aan het water, strandjes, vele plekjes met rotsen waar je de zee in kunt, eilandjes eromheen, enorm veel krabbetjes, schelpen, garnalen en kleine visjes waar de kinderen zich uren mee bezig kunnen houden. Ideaal voor een zondagmiddagbesteding dus. Joop heeft zich ook prima vermaakt en kon bijna de hele middag ongestoord los lopen.
En het weer was heerlijk. Dit is zeker een plekje waar we terug zullen komen.

Daarna zijn we naar Gjerstad gereden om iets te eten bij een restaurant/hotel in Brokelandsheia. Teruggekomen op Kil hadden we 25 nieuwe bewoners verwacht…..maar helaas, de buurman vertelde ons dat de verwachte schapen een dag later komen dan gepland. Dus morgen gaan we weer een kijkje nemen.

Wat er van de week op het programma staat….
  • Luke gaat donderdag tot vrijdag, met overnachting dus, naar het dierenpark in Kristiansand! Alle kinderen die naar school gaan in de herfst en nu op de barnehage zitten maken dit tripje. Luke gaat donderdag met 4 andere kinderen en 2 leidsters dus 2 dagen en een nacht weg. Dit is het park http://www.dyreparken.no/  en dit is de locatie waar de overnachting is. http://www.dyreparken.no/Overnatting/Overnatting-i-Dyreparken/Kardemomme-by/
  • Op dezelfde donderdag, en dan ’s avonds, wordt de afsluiting van Sannes schooljaar gevierd met een BBØ feestje ergens in Vegårshei. Alle kinderen van Sanne haar klas met aanhang komen dan
  • Zaterdag is er een muziekfeest in buurgemeente Åmli (vooral country). Overdag is er dan van alles te doen voor de kinderen: muziek, springkussens en veel met water. Als het weer goed is gaan we daarheen zaterdag.