Welkom op het weblog van John, Chantal en de kids in Noorwegen

zondag 20 juni 2010

Midzomernacht en knotten

De knotten zijn sinds afgelopen week weer terug !
Maar nu heel veel! Een gezellig weerzien. Nou, dat ook weer niet…maar ze horen er nu eenmaal bij hier. Rond zes uur is het niet meer verantwoord om naar buiten te gaan, je wordt begroet door hele zwermen. Smeermiddeltjes,spuitbussen, etc…het helpt allemaal niet. In beweging blijven, dat lijkt wel te werken. Genoeg in beweging blijven zodat de beestjes die op de bekende fruitvliegjes lijken, geen kans krijgen om te 'bijten'. Want ze steken niet, maar 'bijten', wat aanvoelt als een irritant klein prikje. Gelukkig duurt deze periode maar een week of vier, dus half Juli moeten we er wel weer vanaf zijn !

KLIK HIER VOOR ALLE FOTO'S VAN AFGELOPEN WEEK

Natasja is van donderdag tot zaterdagavond 2 dagen naar Nederland geweest: naar een bruiloft van een oud-collega. Na twee leuke dagen was ze weer terug op Kil.
Afgelopen vrijdag hebben we hier samen met de buren de langste dag van het jaar gevierd. Met de langste dag wordt natuurlijk niet de lengte van het etmaal bedoeld (want die blijft bijna 24 uur), maar de lengte van de periode dat het licht is. Ook wordt de tijd dat het nog licht is, terwijl de zon al onder is, niet meegerekend, dit kan in Noorwegen oplopen tot na 00:00 uur op de langste dag ! Gek idee eigenlijk dat we alweer op de helft van het jaar zitten. Voordat je het weet, is het alweer kerst.

En dat vieren van de midzomernacht, hebben we met de buren gedaan bij 1 van hun vakantiewoningen aan het water. De buren hadden een barbeque geregeld en lekkere salades en andere hapjes erbij gemaakt. Het was gezellig, maar uiteraard wel met het vervelende gezelschap van de knotten erbij. De kinderen hebben zich vooral vermaakt op de speelzolder in het vakantiehuis en in het water. Koud of niet: de kinderen vinden het heerlijk om in te zwemmen in het meer. Natasja was er niet bij: die zat lekker aan de wijn en bitterballen in Nederland.

Sanne en Luke krijgen geen genoeg van het zwemmen

Zaterdagochtend hebben we een bezoek gebracht aan Arendal: even wat noodzakelijke boodschappen gedaan zoals goede wandelschoenen voor de kinderen en nieuwe waterschoenen. Handig alvast voor de vakantie, We waren net weer op tijd thuis om voetbal te luisteren op radio 1 (via internet). Helaas hebben wij geen tv abonnement en konden de wedstrijd niet live zien. Een sfeertje wat we wel missen in Noorwegen dat voetbal!

Zaterdagavond kwam Natasja weer terug uit Nederland en kregen wij 's avonds bezoek van onze buren. Met een tas vol met drank stonden ze voor de deur. Was een gezellige avond.

Zondag zijn we weer terug gegaan naar de kavels die we vorige week hadden bekeken , maar nu samen met de grondeigenaar. Hij heeft ons de kavels (ongeveer) laten zien en we waren erg enthousiast. Een geweldig plekje aan het water, wat we toch wel een enorme toegevoegde waarde vinden. Uiteraard ook wat minpunten aan de locatie, zoals 'niet op fietsafstand van het centrum'. Maar het blijft een afweging: alle locaties hebben voor- en nadelen die we steeds weer moeten afwegen. Binnenkort zullen we ook voor deze locatie de kosten op een rijtje laten zetten en afzetten tegen de andere locatie waarmee we al enige tijd bezig zijn, maar waarvan de kosten te hoog lijken te worden.

Daarna zijn we zondag nog naar een strandje geweest met de kinderen, zodat ze nog even konden zwemmen. Het strandje ligt op een camping, waar we Nederlanders tegenkwamen waarmee Chantal toevallig contact had gehad in verband met emigratieplannen van dit gezin. Dat was dus erg toevallig! Morgen, maandag dus, komen ze even bij ons langs op Kil.

Komende week is de laatste week voor de school vakantie, en de laatste week van de barnehage. Hierna zijn de kids 8 weken vrij !!!! Op ons werk merken we ook al dat de vakantiemodus langzaam op gang komt. John is wel al druk bezig met de voorbereiding voor het bezoek van de Noorse kroonprins. Er moet een heus pers-centrum worden ingericht, en daar is John technisch verantwoordelijk voor. Er worden dan ook ongeveer 100 afgevaardigen van de pers verwacht! De kroonprins Håkon komt op 2 september gedurende
2,5 uur een bezoek brengen aan Vegårshei.

Zaterdag gaan we 4 dagen weg: met de auto rijden we dan richting het westen, richting Stavanger, waar we 3 nachten doorbrengen in een hut aan het Lysefjord. We willen de beroemde wandeltocht gaan maken naar de Predikenstoel (Prekestolen): een 600 meter hoge rots, waar jaarlijks 100.000 bezoekers naartoe komen, na het maken van een 2 uur durende wandeltocht. De kinderen en Joop gaan mee.

De komende week wordt weer eens een drukke week:
  • maandag krijgen we bezoek van een nederlands gezin met emigratieplannen.
  • dinsdag is de laatste schooldag van Sanne: dan gaan ze allemaal lekkere dingen eten op school en zijn ze om half 12 klaar! Daarna 8,5 weken vrij!
  • woensdag is Chantal met de kids thuis. alvast beetje spullen inpakken voor een paar dagen weg naar het Lysefjord
  • donderdag gaan Chantal met Sanne en Luke naar de kapster in Åmli en 's avonds is er afsluitingsfeest op de barnehage van Luke: dus weer grillen!
  • vrijdag komen Hans en Paula (ouders Natasja) op Kil aan. De volgende dag vertrekken ze met de de hele familie en 3 campers naar de Hardangervidda
  • zaterdag vertrekken wij ook voor een paar dagen naar de omgeving van het Lysefjord en de Predikestolen. 4 dagen trekken we er met de kids en Joop op uit.