Welkom op het weblog van John, Chantal en de kids in Noorwegen

woensdag 30 juni 2010

Een paar dagen naar het Lysefjord en de preekstoel

Zaterdag zijn we voor een paar dagen vertrokken naar het Lysefjord! Een korte vakantie waarin we graag de Preekstoel wilden beklimmen. De dagen voor vertrek hadden we het nog druk. Chantal was woensdag en donderdag al vrij. Dat was dus wel lekker om even wat voorbereidingen te kunnen treffen. Maar het was erg lekker weer en dus ging ik woensdag met de kinderen lekker in de zon liggen op Langøya, een strandje op 10 minuten afstand van Kil.

Luke samen met de 3 andere 5-jarige op de barnehage

Donderdag was het vooral schoonmaken, spullen inpakken en naar Åmli. Want daar hadden we een afspraak gemaakt met de kapper: Sanne en Luke zouden namelijk allebei gaan en verheugden zich daar enorm op! Maar het was een teleurstelling: de afspraak stond bij de kapster een week later in de agenda. En het was echt haar fout dat de afspraak niet klopte! Maar helaas….er zat niets anders op om weg te gaan en volgende week terug te komen. Dus met de teleurgestelde kinderen naar het speeltuintje geweest, naar een strandje en broodjes en snoep gekocht. Toen waren ze weer snel tevreden!

’s avonds was er een afscheidsfeestje op de barnehage van Luke. En aangezien Luke na de zomervakantie naar school gaat, werd hij samen met drie andere leeftijdsgenoten die ook naar school gaan in het zonnetje gezet. Ze kregen kadootjes, een cd met foto’s over het afgelopen jaar, een fotocollage, een plakboek met allemaal persoonlijke dingen en verhalen erin. Ook had Luke een masker gemaakt met de gezichtsafdruk van zijn eigen gezicht. Luke had zelf ook een kadootje meegenomen als dank voor de leidsters op de barnehage. Verder was het grillen, eten, drinken en kletsen met de andere ouders. We werden heel veel aangesproken op het feit dat we met kavels bezig zijn om een huis te bouwen. Erg grappig is dat, hoe snel dat soort nieuws gaat in het ’dorp’. Veel belangstelling en interesse kregen we en nog wat ideetjes over locaties waar kavels te koop staan.

Vrijdag werkten we alletwee. ’s avonds hebben we Dennis, Natasja, Amber en Anouk nog even gezien, samen met Hans en Paula die aan waren gekomen op Kil! Die gingen namelijk ook zaterdag weg: met 3 campers (De zus en zwager van Tas gingen ook mee) een week op pad richting de Hardangervidda.
Zaterdagochtend om 8 uur vertrokken we richting de Lysefjorden. De Honda volgeladen en Joop in zijn bench ook mee achterin. Onderweg hebben we een omweg genomen om de 9e grootste waterval (en de grootste van provincie Rogaland) te bezoeken: de Månafossen. De route er naartoe was geweldig mooi: we gingen een heel stuk door een hoog gebied heen, waar vele skipistes zijn. Het gebied was tussen de 800 en 1000 meter hoog. Hier en daar lag er zelfs nog sneeuw.

Aangekomen bij de waterval, was het vanaf de parkeerplaats een klim van een kwartier ongeveer.  Daar vandaan was de waterval aan de overkant van ons wandelpad, goed te zien. Ondanks dat het al even een droge periode is, was er nog genoeg water.

Daarna reden we verder en kwamen we na een paar stops onderweg, rond drie uur vlakbij onze bestemming aan. Toen kwamen we er echter achter dat ons vakantiehuisje aan de overkant van het fjord lag en we dus de pont moesten nemen. Na nog geen 5 minuten varen en 110 kronen betaald te hebben, waren we aan de overkant en was onze bestemming 2 minuten rijden vanaf de boot. We zaten in 1 van de ongeveer 12 hyttes (vakantiehuisjes). Het lag tegen de berghelling aan met direct uitzicht op het water. Een hele mooie locatie! Een mooi huisje met alles erop en eraan: normale stroom, warm water, douche en 2 slaapkamers (terwijl we er maar 1 voor de kids hadden verwacht, hadden we nu zelf dus ook een slaapkamer).

uitzicht vanuit de hytte

Zaterdag zijn we een beetje in en rond het huisje geweest. In de zon op de veranda gegeten en ’s avonds met een glas wijn van het uitzicht genoten.

Zondag zou het een heldere dag worden en mooier dan maandag, dus besloten we het zekere voor het onzekere te nemen: vandaag beklimmen we de wereldberoemde preekstoel! Twee rugtassen hadden we volgestopt met boterhammen, wat kleding, maar vooral….drinken! Want het zou een mooie dag worden en een lange klim. En dat werd het…..2 uur lopen en klimmen was het…over rotsen, stenen, door het bos en over loopvlonders die over moerassen liepen. Maar vooral heel veel klauteren op rotsen en stenen. Het was te doen, maar zwaar! We hadden vooral enorme bewondering voor de kinderen, die het super goed volhielden. Maar goed dat we vorige week goede wandelschoenen voor ze gekocht hadden, want die hadden ze wel nodig. En Joop was ook mee: aan de riem uiteraard.
En we waren niet alleen op pad….het was druk! Maar de route is zo lang en uitgestrekt (bijna  4 kilometer lengte met een stijging van 300 meter), dat je daar niet echt last van hebt. Na de lange wandeling en klim bereikten we de Preekstoel! Een stuk vlakke rots, wat 600 meter boven het Lysefjord staat. En dat was geweldig! Het was een hele heldere en blauwe dag, dus we konden alle kanten goed zien en genieten van het uitzicht. De kinderen hielden we ver van de rand van de rots vandaan. John en ik gingen om de beurt even een kijkje nemen aan de rand. We hebben alletwee over de rand gekeken en Chantal is op haar buik gaan liggen en keek over de rand naar beneden.

Sanne wijst aan waar we zijn.
En toen….weer terug! En we deden er weer bijna 2 uur over. De terugweg ging dan wel sneller, maar we hadden oponthoud. Er was namelijk een mevrouw met een gebroken been, die met een helicopter gered moest worden uit het gebied. En daar stonden wij met onze neus bovenop. Dat was een spectaculaire gebeurtenis.
Toen we eindelijk terug waren, hebben we gelijk drinken en ijs gekocht voor ons en de kinderen: dat hadden we wel verdiend! Daarna hebben Sanne en Luke nog even in het fjord gezwommen en gingen we terug naar het huisje.

Maandag hebben we de omgeving nog wat verder verkend: we zijn naar een stadje geweest 'Jørpeland' en naar twee strandjes. Lekker relaxed dus zwemmen in het fjord en aan de zee.

Dinsdag gingen we na het ontbijt weer richting huis. We namen een snellere route dan op de heenweg. Deze was duidelijk een stuk minder spectaculair dan op de heenweg. En onderweg hadden we de eerste regendruppels....drie ongeveer. Daarna was het weer droog. We hebben dus een paar mooie dagen gehad met veel nieuwe ervaringen. En Nederlanders die waren er in overvloed: sinds we in Noorwegen wonen hebben we nog niet zoveel Nederlanders op de weg gezien. De vakantie was duidelijk begonnen!

Woensdag en donderdag is Chantal thuis met de kinderen. Woensdag kwam John vroeg thuis en zijn we in stralend weer vanaf ons huis naar een eilandje gevaren  (met een roeiboot die we van de buren mochten lenen). Daar hebben we gepicknickt en Sanne heeft met reddingsvest aan een stukje achter de boot gehangen.

Donderdag gaan Sanne en Luke naar de kapper. Vrijdag is John thuis: dan werkt Chantal. Vrijdagmiddag speelt Nederland (voetbal). We mogen het tv-abonnementkaartje van de buren lenen. Hopelijk werkt dat, dan kunnen we kijken! Vrijdag komen ook Dennis, Natasja en de rest van de familie terug op Kil.

Zaterdag viert Chantal haar verjaardag nog. Hopelijk kunnen we dat in de tuin doen met mooi weer.