Welkom op het weblog van John, Chantal en de kids in Noorwegen

maandag 16 juli 2012

Vikingentijd

Afgelopen week was weer een week in de schoolvakantie van de kinderen. Een onderwerp wat altijd intereassant is, is het weer :-) We hebben weer ongeveer alles gehad: zon, regen, onweer, wind, hoosbuien en bikiniweer. Het prettige was in ieder geval dat het redelijke temperaturen waren afgelopen week: rond en boven de 20 graden over het algemeen. Dus ongeacht het weer, was het niet zo koud in ieder geval. Het aantal knotten (van die irritante kleine mugjes) neemt inmiddels af, maar ze willen nog niet verdwijnen. Zolang het tussendoor redelijk vochtig is, leven ze langer. Dat is nu dus het geval. En langzaam aan worden ze vervangen door de zogenaamde steekvliegen.

Sanne en Luke vermaken zich nog goed in de vakantie: laat naar bed en laat uit bed: een echt vakantieritme hebben ze. Bij Luke is zijn 2e tand op komst en natuurlijk weer achter de oude melktand. Hopelijk gaat die dit keer wel loszitten zonder dat die eruit getrokken moet worden.

Sanne kreeg van de week ergens spontaan bezoek van een jongen (klasgenoot) die met zijn ouders in een hytte (hun eigen vakantiehuisje) zitten aan de overkant van het meer. Hij heeft zijn eigen bootje waarmee die het emer overvaart en even gezellig op bezoek komt bij onder andere ons :-) Klinkt en ziet er erg leuk en stoer uit, maar als moeder moet ik even nog niet denken aan dat Sanne van 10 jaar (hij is ook 10) alleen op een bootje het meer over vaart zonder toezicht van een volwassene! Maar sommige Noren zijn niet anders gewend en vertrouwen dat met reddingsvest en goeie zwemkwaliteiten de kinderen toe. Hij heeft die dag met ons gezwommen en thuis gespeeld met de kinderen. Sanne speelde eerst met hem, totdat hij door Luke werd overgehaald Starwars te spelen op de computer :-)

Dinsdag waren we naar de bioscoop geweest dus woensdag was het tijd voor wat meer beweging: Chantal ging met de vier kinderen wandelen het bos in. We gingen naar een grilhut toe (met worst in de rugzak) waar we 1 keer eerder waren geweest. Het was alleen verder dan we dachten!

De kinderen in de grilhut

Heen en terug hebben we bijna 7 kilometer gelopen, maar de kinderen hadden het naar hun zin en halverwege aten en grilden we bij de grilhut. Na afloop sprongen ze het meer in om te zwemmen. Op de terugweg kwamen we Martine met de kinderen tegen die aan het fietsen waren en bleef Borras nog een tijdje bij Luke spelen.

Vrijdag zijn we na werktijd nog naar makreel gaan vissen in Tvedestrand, maar zonder succes. John ving er 1. Wel hebben we heerlijk van de avondzon genoten langs de kust.

Zaterdag gingen we richting Kristiansand naar een vikingenmarkt. Dat was een aanrader van Joffe en Martine die er ieder jaar komen.

Dat was super leuk! Een markt in vikingenstijl en allerlei activiteiten (boogschieten, vikingenspelletjes enz) en demonstraties (worstelen, gevechtskunst, een berechtiging uit die tijd, slavenhandel). We zijn daar van 12 tot 6 geweest en hebben ons geen moment verveeld.

Viking Luke
Het weer zat ook erg mee die dag: hele dag zon gehad. Sanne heeft oorbelletjes gekocht op de markt en Luke een pijl en boog, waar die nu dagelijks mee oefent in de tuin (proberen balonnen te schieten :-). Op de terugweg natuurlijk nog even wat gegeten onderweg: dit keer bij de Burger King.

Chantal en Luke die een pijl en boog kocht

John won met een spel uit de vikingentijd, wat hij speelde met 4 andere mannen

Zondag ging Luke bij de camping spelen met een klasgenootje van hem en bracht hem vervolgens mee naar huis waar ze een paar uur verderspeelden. John was zondag vooral bezig met de veranda en Chan met het huis en andere klusjes. De veranda is al voor bijna de helft af en wordt geweldig groot en mooi!

De rest van de week werken wij redelijk veel. Chantal is alleen donderdag vrij. Maar we maken geen lange dagen en doen na werktijd bij goed weer meestal nog wat leuke dingen met de kinderen: zwemmen, varen enz. Zaterdag staat er een viswedstrijd op het programma, georganiseerd door Dennis: Met een man of 10 gaan we dan een wedstrijd doen wie de grootste vis kan vangen in een halve dag vissen. Vooral een mannending denk ik, maar de vrouwen en kinderen zullen vast ook hun steentje bijdragen en een stuk meevaren.