Welkom op het weblog van John, Chantal en de kids in Noorwegen

donderdag 15 januari 2009

Eerste dag gewerkt op de barnehage!

Vandaag (donderdag) heb ik (Chantal) voor de eerste keer gewerkt op de barnehage (kinderopvang). Van 9 tot 14.00 uur was ik bij de barnehage, waar Luke en Anouk ook op zitten. Ze waren er dan ook alletwee en vonden het erg leuk dat ik er was. In mijn beste Noors probeerde ik contact te maken met de leidsters, maar vooral met de kinderen. Er waren er vandaag twaalf. Met sommige kinderen is het heel makkelijk om contact te maken en met sommige is het was lastiger....die moeten me gewoon eerst wat beter leren kennen.

Nadat we 's ochtends wat gespeeld hadden binnen, begon de operatie "12 kinderen aankleden met 3 leidsters". Sneeuwpakken aan...handschoenen....sjaals....mutsen en schoenen. Een heel gedoe en tijdrovende klus. Daarna gingen we met z'n allen naar de skipiste in het dorp, om te sleeen. Allemaal sleetjes achterin de auto gegooid en daar met z'n allen de helling op. Dat was erg leuk! Uiteraard vragen Luke en Anouk veel aandacht aan mij. Ik ben natuurlijk de enige die ze direct verstaat en die ze goed kennen. Maar we hebben van te voren gezegd tegen hun, dat ze niet steeds achter mij aan moeten lopen, omdat ik aandacht moet geven aan alle kinderen en omdat ik moet werken bij de kinderopvang. Ik heb ze ook gezegd dat ik Noors tegen ze zal spreken, maar dat valt nog niet mee in de praktijk.

Langs de skipiste hebben we vuur gemaakt en worstjes gegrild met de kinderen. Daarna nog even doorgesleed en ten slotte weer naar de barnehage voor warme chocolademelk en fruit.
Het was een leuke dag en ik hoop er nog veel meer te krijgen!
Maandag is Natasja aan de beurt om als oproepkracht haar eerste dag bij de barnehage door te brengen.