Welkom op het weblog van John, Chantal en de kids in Noorwegen

donderdag 19 februari 2009

Naar de tandarts

De afgelopen 2 weken had ik (Chantal) in de verte al een beetje last van mijn kies. Maar dat komt wel eens vaker voor en dan zakt het wel weer. Het was al bekend dat er in Noorwegen (zeker op het platteland) een tekort is aan tandartsen. In de meeste kleine gemeenten en dorpen, is er een tandartsdie zich vooral, of alleen met kinderen bezig houdt. Eigenlijk zit je er tot en met 18 jaar goed bij, als het om tanden gaat. Alle tandartshulp en behandelingen voor kinderen tot en met 18 jaar zijn namelijk gratis. Alles is op dat vlak dus goed geregeld.....tot dat je ouder dan 18 bent....dan wordt het lastiger.
Je kan je in Noorwegen niet verzekeren voor de tandartsbehandelingen. Je gaat gewoon naar de tandarts wanneer je zelf wilt en betaalt conform de tarieven die bij de tandartsen aan de muur hangen. Je rekent direct af en mag zelf weten wat ze doen. Bij ons in Vegarshei is er 1 tandarts, die zijn handen vol heeft aan de kinderen die in de gemeente wonen. Als je als volwassene terecht wilt bij een tandarts moet je naar Tvedestrand (half uur rijden) of naar Arendal (uur rijden).

Ik kreeg dus heftige kiespijn....afgelopen dinsdagavond. Ik kon er de hele nacht niet van slapen en belde in de ochtend direct naar de tandarts in Vegarshei. Ik had al gehoord dat deze waarschijnlijk geen plek zou hebben en inderdaad....ik werd doorverwezen naar 1 van de 2 tandartsen in Tvedestrand. Ik belde deze 2, maar helaas, ze lieten met gewoon staan met mijn kiespijn! Beklager! Geen plek....in april pas weer! AAAh, dan maar bellen naar Arendal! En daar kon ik terecht. Er was een afspraak uitgevallen, dus hadden ze wel een gaatje....ik dus ook, bleek na een uur rijden naar Arendal.

Ik kwam aan bij een supermoderne tandarts in het centrum van Arendal, met de nieuwste tandartstechnologie werd ik geholpen. Op een beeldscherm voor me kon ik precies zien met live rontgenbeelden en fotos wat het probleem was. Mijn vulling moest vervangen worden en er zat een gaatje onder (in mijn verstandskies) dat gevuld moest worden. Na het invullen van wat papieren, een behandeling van bijna drie kwartier en het betalen van 1300 NOK (ongeveer 150 euro) stond ik weer buiten om zonder kiespijn op weg te gaan naar huis.

Binnenkort gaan we op zoek naar een vaste tandarts, waar we preventief ons gebit jaarlijks willen laten controleren. Zodra we een vaste tandarts hebben is de kans iets groter, dat we daar bij noodgevallen terecht kunnen. Maar ook dan is het de vraag of je terecht kan. Dat is altijd afhankelijk van of er plek is die dag. Kortom, ben je tandarts en zoek je goed betaald werk.....kom naar Noorwegen!