Welkom op het weblog van John, Chantal en de kids in Noorwegen

maandag 2 juli 2012

Vis!

Afgelopen week hebben we weer veel gedaan en beleefd, maar eigenlijk stond het vooral in het teken van VIS!

Chantal jarig
Dinsdag de 26e was Chantal jarig. Maandagavond hebben John, Sanne en Luke al kadootjes gegeven, zodat Sanne en Luke 's ochtends nog even konden doorslapen toen wij naar ons werk vertrokken. Van Sanne en Luke kreeg Chantal mooie tekeningen en een hoesje voor de Iphone die ze sinds kort heeft. Van John kreeg ze kaartjes voor het concert van MUSE die in december optreedt in Oslo.
Op die dag ging Chantal ook met de fiets naar haar werk. Tijdje geleden, maar wel weer super lekker om af en toe te fietsen. Vandaag (maandag de 2e) gingen we samen op de fiets. het is 11 kilometer naar ons werk toe.

Makrelen vangen
Voor de tweede keer gingen we naar de plek waar we vorige week makreel vingen. Na werktijd hebben we op een donderdag alle tassen ingepakt met eten, drinken en visspullen en zijn we richting de zee gereden.

Dit keer met de kinderen erbij. Samen met Dennis en Natasja hebben we zo'n 15 vissen (makreel) gevangen! Sanne en Luke vingen er alletwee ook 1! Alleen Chantal heeft er nog geen 1 gevangen, maar wel beet gehad :-).

Buurtbasar
Vrijdag hadden we een buurtbijeenkomst / loterij / basar bij een buurthuis waar we nog niet eerder zijn geweest. De buurtvereniging waar we lid van zijn is een andere buurtvereniging dan waar we vrijdag heen gingen. We zijn immers verhuisd en hebben nu een ander buurthuis in de omgeving die lang niet zo actief is dan de buurtvereniging waar we altijd lid van zijn geweest. Natasja en Chantal werden gevraagd te helpen en dus gingen we erheen. Chan en Natas verkochten lootjes voor de loterij en de kinderen gaven vooral geld uit aan kinderspelletjes, schieten en kinderloterij. Voor ons was het vooral even leuk en goed om met wat buren te kletsen die nu bij ons in de buurt wonen.

Eigen gerookte makreel
En daar kwam John opeens aanwandelen: met een stuk betonnen rioolbuis in de kruiwagen. Die had hij gevonden en wilde hem gaan proberen te gebruiken om makreel te roken! Want we hebben immers aardig wat makreel gevangen.

Dus Dennis nam houtsnippers mee van zijn werk en John bracht de roker in orde voor een testrook. En dat was een redelijk succes! Er viel wel 1 makreel af in het vuur en af en toe moesten we het vuur doven (want het moet alleen smeulen en roken en niet branden). Maar de makreel was lekker!

Kinderen vakantie
De kinderen vermaken zich vooralsnog goed in de vakantie. Om de beurt passen Natasja, Dennis, John en Chantal op de kinderen. Afgelopen week hebben ze vooral regelmatig gezwommen en gevist. Maar ook thuis vermaken ze zich best: spelletjes, computer, tv, broodjes en cake bakken enz. Na werktijd gaan we regelmatig nog even wat met ze doen: vissen, varen, zwemmen, fietsen. Hoeplijk blijft het weer voorlopig een beetje goed. Het is nu vooral erg wisselvallig, maar niet koud! tegen de 20 graden, waarbij zon en regen zich enorm afwisselen.

Feestje
Zaterdag overdag gingen we even naar de stad: Arendal. We hadden nog wat dingen nodig en John wilde naar een vishengel kijken. Dat kijken werd dus kopen :-) Hij kocht een nieuwe hengel die ook op zee gebruikt kan worden. Sanne en Luke kregen alletwee een skateboard! Vooral Luke is er erg mee bezig. Bij ons voor de deur hebben we alleen geen asfalt, maar een paar honderd meter verderop op de camping wel. Dat is een super goeie plek om te skateboarden.

Zaterdagavond vierden we Chan haar verjaardag. Omdat iedereen kinderen bij zich heeft, begonnen we daar al op tijd mee: rond 6 uur. Het was erg gezellig! Er waren 12 volwassenen en 13 kinderen. Voor een groot deel zaten we buiten totdat we het niet meer trokken met de knotten (kleine irritante mugjes) en we binnen gingen zitten.

Activiteitendag
Dat was het zondag! Zondag werd er door de buurtvereniging de jaarlijkse activiteitendag georganiseerd.

John hielp ook mee, omdat hij bestuurslid is. Even leek het erop dat het zou worden afgelast, want net voordat het begon om 12 uur kwam de regen met bakken uit de lucht! Maar 5 minuten voordat het begon klaarde het op en hebben we geen regen meer gezien! Het was erg leuk! vooral voor de kinderen.

Hardlopen, vergooien, ver springen, zwemmen en natuurlijk grillen erna. Het was vooral voor de kinderen, maar ook de ouders deden mee.

's middags hebben we de rest van de makrelen gerookt en gebakken in de oven. De gerookte waren wel wat zwart geworden aan de buitenkant, maar smaakten heerlijk! De kinderen vonden het ook lekker! vooral Luke. Uit de oven waren ze ook goed, maar heel anders.